Yachtskipper af Første Grad

Yachtskipper af første grad

Fartøjer op til 24 meter på alle have

Med en Yachtskipper af Første Grad kan man sejle på “Alle have” som fører af skib op til 24 meter.

Uddannelsen til Yachtskipper 1 er den højeste af de uddannelser, vi kan erhverve som fører af skibe registreret som fritidsfartøjer. Eksamen aflægges som et “operativt interview” af en times varighed.

Projektbeskrivelse

Under kurset udarbejdes et projekt, hvor hver enkelt gennemfører en planlagt sejlads i den sydlige del af Nordsøen, samt en planlagt oceansejlads.

Opgaven tager udgangspunkt i et bestemt skib. Der redegøres for søretslige forhold omkring skibet, skibets navigations – og sikkerhedsudstyr, selve navigationen, hvordan man indhenter og fortolker meteorologiske meddelelser.

Hvad indeholder undervisningen

Undervisningen til Yachtskipper af Første Grad omfatter navigation, skibsteknik, kommunikation, tidevand og meteorologi.

Astronomisk navigation er ikke længere et krav i uddannelsen. Det er vi rigtig glade for, idet den del af pensum optog en rigtig stor del af studietiden. Det vil således reducere  kursus tiden og give mulighed for at inddrage mere tidssvarende og relevante emner

Under navigation hører endvidere sejlads i områder med meget tidevand, eksempelvis Den Engelske Kanal, hvor man ved hjælp af tidevands tabeller laver strømberegninger i forskellige områder, måske til brug for at gå i havn på det rigtige tidspunkt i forhold til høj – og lavvande.

Under samme overskrift hører brugen af instrumenter, herunder GMDSS, brug af radar, GPS, ekkolod mv. Instrumenterne gennemgås i praksis.

Sundhedslære

Undervisningen til faget Sundhedslære er ikke indeholdt i Y1 kurset i Svendborg, men skal erhverves på eget initiativ før prøven.

Det skal være et anerkendt udvidet kursus i førstehjælp eller tilsvarende af Søfartsstyrelsen godkendt uddannelse.

På navigationsskolen Simacs`hjemmeside er en studiehåndbog under Fritidssejler og Yachtskipperuddannelser.

Kurset afholdes i sejlerskolens lokaler tæt på byen og med udsigt over havnen i Svendborg.

Kommende kurser

Y1 kursus:

fredag 19. –  lørdag 20. – søndag 21. februar 2021

fredag 26. – lørdag 27. – søndag 28. februar 2021

Eksamen søndag d. 14. marts

Pris: 6300 kr.

prøveafgift: 875 kr.

Yachtskipper 1, Kursus 1: Den 4-5. marts og 17-19. marts 2023. UDSOLGT

Yachtskipper 1,  Kursus 2: Den 9-12 november og 1-3 december, incl. eksamen

Vi laver også skræddersyede kurser til grupper. Kontakt os for nærmere information.

Kan jeg overnatte i Svendborg?

For de deltagere, der gerne vil overnatte i Svendborg, kan vi tilbyde overnatning på vores to sejlbåde. Vi har to 41 fods Beneteau sejlbåde. Der er 4 kahytter med lukket dør, varme og toilet på hver båd. Bådene ligger ved Maritimt Centers bro ved Ærøfærgen. Ellers deler vi gård med Hotel Ærø.

Øvrige sejlerkurser

Drømmer du om langfart?

Sammen med jordomsejleren, foredragsholder og filosof Joakim Quistorff-Refn har vi udviklet et praktisk kursus, der ruster dig til langfart.

Du får tre døgn til havs på det tredobbelte jordomsejlerskib
S/Y Nerthus og masser af værdifuld viden og erfaringer til dit togt
.