Turbeskrivelse Fransk Polynesien

Turbeskrivelse dag for dag blandt selskabsøerne i Fransk Polynesien

Efter en uendelig flyrejse fra Danmark til Tahiti og en god nats søvn i Papeete, vil vi glæde os til at modtage Jer i lufthavnen på Raiatera.

Dream Yacht Charter ligger tæt på hovedbyen Roturoa.
Vi er derude et par dage før I ankommer, så vi har både købt ind og ordnet formaliteterne omkring bådene.

Dag 1
Næste morgen vil vi sejle de 18 sømil mod Bora Bora. Det første stykke vej sejler vi inden for de vældige koralrev som omslutter øerne Raiatera og Tahaa. Her er vandet fladt og veksler i farver fra det dyb blå hav til turkis grønt vand, som kendetegner lagunerne blandt atollerne herude.

Efter 3 – 4 timer på åbent Stillehav med vinden ind agten for tværs, stævner vi ind i en af verdens smukkeste laguner med udsigt til Bora Bora og de charmerende palmehytter, som rummer de eksklusive hoteller.

Vi lægger til ved Bora Bora Yachtclub eller tæt på de mange smukke koralrev i den sydlige del af øen. Her er der lejlighed til at komme i det 27 grader varme vand og med snorkel, briller og svømmefødder og betragte alle de eksotiske fisk og koraller.

Dag 2
Vi letter igen om morgenen og sejler til den anden side af øen, hvor der venter os en utrolig smuk sejlads i lagunen. Igen skal vi snorkle mellem de smukke koraller, nyde den gode frokost og ankre op for natten med den store stjernehimmel og udsigt til Sydkorset.

Vi ankrer op for natten helt ude ved revene. Det stykke land, der ligger her kaldes mutuer. Her bor mange af de lokale, som stadig lever, som man altid gjorde på øerne. Fanger fisk i lagunen, kokusnødderne falder ned fra himlen og i haven er der både grønsager og blomster.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dag 3
Vi starter dagen med en ekspedition med dinghyerne til de pladser, hvor de kæmpestore djævlerokker kommer ind i lagunen for at blive renset af de små fisk, som nu engang lever af den sælsomme beskæftigelse.

Rokkerne har et vingefang på 5 til 7 meter, så det er et fantastisk syn at betragte disse enorme dyr med deres graciøse bevægelser lige under sig i det klare vand. Vi har set rokkerne adskillige gange, men kan kun håbe, at de er der, når nu vi er kommet den lange vej.

Dagen sluttes af på en af verdens berømte restauranter – Bloody Mary, besøgt af de mest kendte filmstjerner, kongelige og almindelig millionærer.

Omgivelserne og maden er naturligvis lækkert og meget eksotisk.

Frisk Mahi Mahi fra Bora Bora

Dag 4
Vi begiver os igen tilbage mod Raiatera og Tahaa. Vinden er foran for tværs, fiskelinerne er ude i håbet om at fange endnu en stor Mahi Mahi eller tun. Vi har indimellem været vældig heldige med at lade liner løbe bag bådene og det er ikke små fisk vi fanger, så det kan være lidt af en sag at få dem ombord.

Det er en helt særlig oplevelse at kunne servere den helt friskfangede fisk, let marineret i lime og citron med lidt ris, syltede ingefær og vasabi. Sådan lever de lokale polynesere.

Dag 5
Denne dags store oplevelse bliver besøget på en af de fineste perlefarme på Raiatera. Bådene bliver placeret tæt på farmen og vi bliver inviteret til at se, hvordan perlemuslingerne bliver implanteret og placeret i det klare vand i lagunen. Korallerne omkring farmen er et kolossalt syn.
Det er også en særlig oplevelse selv at have købt de fine perler på farmen og ikke blot hos en urmager i Nakskov.

Dag 6
Sørejsen går nu de 25 sømil mod Huahine. Vinden er stort set lige imod, så det kræver en del kryds eller gode omdrejninger for maskine.

Det er tid for Pukkelhvaler, som hvert år drager fra Sydpolen til de varme vande i Polynesien for at holde ferie og kælve. Det er et fantastisk syn at møde disse kæmper på det store hav og tæt på båden. Vi har flere gange ligget stille i lang tid for at betragte dem, – helst hvis vi ligger i læ at en af øerne, så vi er fri for bølger og dønning. Når bådene har ligget stille i en rum tid, kommer de nærmere for også at betragte os.

Huahine er absolut vores favorit ø, – det er drømmen om en tropisk sydhavs ø med palmestrande, tropiske frugter og uigennemtrængelig jungle, – lige ud til en vidunderlig lagune med fisk og delfiner i det klare vand.

Vi ankrer op i bugten foran den lille hyggelige by. Her er både restauranter, supermarked, en livlig havn med legende børn, som svømmer som fisk.

Ankring på Maupiti

Dag 7
Efter et par timers sejlads langs den dejlige kyst, ankrer vi op i den sydlige del af øen. Vi placerer bådene lige over de farvestrålende koralrev, hvor man blot kan droppe ud over siden af båden og betragte hele eventyret. Her har vi også mødt de store djævlerokker.

Vi har provianteret i det fine supermarked i byen og kan glæde os til en hyggelig aften med god mad og et glas vin.

Dag 8
I dag skal der være fest. Vi skal have polynesisk mad, tilberedt traditionelt i jordovn med kød og fisk og alskens fremmedartet tilbehør.

Manua og Tara, værter på den lille restaurant inde på stranden, har glædet sig til vores besøg. Der er flettet blomsterkranse, inviteret lokale musikere og venner til en festlig eftermiddag.

Vi ser altid frem til at skulle synge og spille sammen med disse vidunderlige polynesere.

Dag 9
Vi sejler tilbage til byen til ankerpladsen, – det er fridag og man går i land og arrangerer rundtur på øen næste dag.

En hel særlig oplevelse kan være at deltage i gudstjenesten i en af de mange kirker. Der er blomsterkranse, damer med store hatte, vidunderlig sang og naturligvis de kirkelige ritualer. Selv om alt virker utrolig fremmedartet, er det den samme bibel, som vi har i den danske folkekirke.

Skipperparret på Huahine

Dag 10
Der er rundtur på øen og besøg ved de mauriske fortids minder og polynesernes hverdag – i lejet bil, på cykel eller guidet tur. Skipperparret køber ind.

Vi har flere gange været heldige at være på Huahine til den største festival, der årligt afholdes på øen.Den første dag er der fiskekonkurrence med deltagelse af fiskerne fra alle øerne. Her har vi set Blue Marlin landet på 800 pund.

Næste dag starter Waikiki konkurrencen, hvor de unge i 8 mands kanoer roer over åbent hav til Raiatera og Bora Bora.

Polyneserne blandt selskabsøerne er nogle af de smukkeste mennesker i verden, – det gælder også de unge kraftfulde mænd i kanoerne.

Dag 11
Vi stævner ud gennem revet til de 25 sømil mod Raiatera, nu med vinden agter ind i den behagelige brise.

Vi kaster anker ved Tahaa og ser frem til næste dags besøg på en rigtig vaniljefarm. Tahaa er en rigtig vanilje ø, og sender duften af vanilje helt ud på ankerpladsen.

Dag 12
Vaniljefarmen er ejet af Brian fra Herlev og hans polynesiske kone, som dyrker vanilje, som før produktionen blev gartnerier. Familien er selvforsynede med alle tropiske frugter og grønsager i de utrolige omgivelser.

Vi inviterer Brian og fruen ud at spise.

Dag 13
Efter snorkelture på revene ved Tahaa går sejladsen igen mod Raiatera. Vi vil gerne besøge et af de gode hoteller og opleve et rigtigt musik og danse show, hvor de lokale optræder med de gamle danse, jo man kan stadig danse hula hula og spille på ukulele.

Det er en rigtig fin ide med denne optræden, det holder liv i den gamle kultur, samler lokal befolkningen og giver også dem lejlighed til at møde os fra fjerne egne.

Besøg på Maupit

Resort hotel på Bora Bora

Vi har flere gange besøgt Maupiti, som ligger 25 sømil vest for Bora Bora. Øen får sjældent besøg og har en lagune, som vi mener, er endnu smukkere end lagunen på Bora Bora.

For at kunne besøge Maupiti, skal vejret og dønninger være meget rolige, for at kunne komme sikkert igennem det smalle rev ind til lagunen.

Før turen derud, kontakter vi lokale på øen, og hvis ikke forholdene er optimale, er det en alt for farlig ekspedition.

Både og sejlads
Vi har besluttet at sejle i katamaraner, – det er langt bedre feriebåde med stor salon med udsigt hele vejen rundt, fri passage over hele båden, hvor man ikke altid skal forbi eller er i vejen for andre. Vi forventer at leje både på omkring 41 fod.

Sejladsen veksler mellem det rolige vand i lagunerne, som omkranser alle øerne til sejlads på det åbne Stillehav. Stillehavet er behageligt at sejle i, der er 15 til 20 sekunder imellem de store dønninger, som vi knapt fornemmer. Vindsøen er til gengæld som vind sø er, – afhængig af vindstyrke og retning som i Køge Bugt og Kattegat.

Beskrivelsen er et eksempel på de to ugers sejlads og må ikke opfattes som en fast sejlplan. Der skal stadig være muligheder for helt nye oplevelser og ændringer for vejr og vind.

En ferie i en sejlbåd rummer jo rigtig mange oplevelser, naturligvis fascinationen ved at sejle på det store Stillehav, de beskyttede laguner, det hyggelige samvær ombord og alle de dejlige øer, der er i området. Mange af vore gæster har også kunnet ane rastløsheden, hvis de skulle tilbringe hele ferien på et af de dyre ressort hoteller.